Mathematica para entender la aritmética del color

Authors

  • Pablo Moreira Anáhuac Querétaro

DOI:

https://doi.org/10.31349/RevMexFis.21.020218

Keywords:

Mixture of colors, solution symbolic, Mathematica, chromatic arithmetic

Abstract

El trabajo propone una manera visual de entender la aritmética del color usando el software Mathematica y las leyes de Grassmann. El uso de Mathematica permite visualizar estas leyes de una manera que sería difícil . La representación vectorial de las leyes de Grassmann es una herramienta valiosa para la docencia y el aprendizaje de la teoría del color, debido que permite a los estudiantes comprender cómo funciona la aritmética del color de una manera intuitiva.
La metodología propuesta utiliza Mathematica para crear una representación visual de las leyes de Grassmann. Comprender los conceptos matemáticos involucrados, permite que mediante el uso de software como Mathematica puede hacer que la aritmética del color sea más fácil de entender y usar.

 

The work proposes a visual way to understand color arithmetic using the Mathematica software and the Grassmann laws. The use of Mathematica allows to visualize these laws in a way that would be difficult to do otherwise.
The vector representation of the Grassmann laws is a valuable tool for teaching and learning color theory, as it allows students to understand how color arithmetic works in an intuitive way.

The proposed methodology uses Mathematica to create a visual representation of the Grassmann laws. Understanding the mathematical concepts involved allows the use of software such as Mathematica to make color arithmetic easier to understand and use.

References

J. Medina Marquez, S.E. Balderas-Mata, y C. Zúñiga Islas, Understanding the arithmetic of color. Rev. Mex. Fis. E, 61 (2015) 28

G. P. E. Moreira y D.G. Arroyo, Procesamiento de Imágenes Digitales y Fundamentos de Teoría del Color para Enseñanza del Algebra Lineal (Especialidad). CIIDET. (2019)

M. Artigue, The Future of Teaching and Learning Mathematics with Digital Technologies. In C. Hoyles and J.-B. Lagrange, eds., Mathematics Education and Technology-Rethinking the Terrain: The 17th ICMI Study (Springer US, Boston, MA, 2010) pp. 463-475, https://doi.org/10.1007/978-1-4419-0146-0_23

M. A. S. Parrot y K. E. Leong, Impact of Using Graphing Calculator in Problem Solving, Int. Electron. J. Math. Educ. 13 (2018) 139, https://doi.org/10.12973/iejme/2704

C. M. R. Caridade, R. Pedro, y N. Q. Nora, (s.f.). Applying image processing techniques to motivate students in linear algebra clases

R. M. Zbiek, M. K. Heid, y B. G. W. Research on Technology in Mathematics Education. In Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (pp. 1169-1207), (2007)

Zamora, F. G. O. Procesamiento morfológico de las imágenes en color. Aplicación a la reconstruccióon geodésica (Disertación Doctoral). Universidad de Alicante, (2002)

H.-C. Lee, Introduction to Color Imaging Science (Cambridge University Press, 2005), https://doi.org/10.1017/CBO9780511614392

Downloads

Published

2024-07-01

How to Cite

[1]
P. Moreira, “Mathematica para entender la aritmética del color”, Rev. Mex. Fis. E, vol. 21, no. 2 Jul-Dec, pp. 020218 1–, Jul. 2024.