Evaluación del entendimiento de gráficas de cinemática utilizando un test de opción múltiple en español
DOI:
https://doi.org/10.31349/RevMexFisE.65.162Keywords:
Test de gráficas de cinemática, test de opción múltiple, análisis de confiabilidad, análisis de entendimientoAbstract
El “Test of Understanding of Graphs in Kinematics (TUG-K)”, es el test de opciones múltiples más importante diseñado hasta la fecha para evaluar el entendimiento de estudiantes universitarios en gráficas de cinemática. En este estudio se presenta una modificación significativa de este test en español. El test fue implementado en 124 estudiantes que terminaban un curso de mecánica basado en cálculo en una universidad privada mexicana. Los cuatro objetivos del presente artículo son: (1) presentar el test en español y su proceso de rediseño, (2) mostrar que es un instrumento de evaluación confiable con poder discriminatorio adecuado, (3) exponer un análisis detallado del entendimiento de los estudiantes en los conceptos evaluados en el test, y (4) establecer recomendaciones específicas, basadas en los análisis previos, para la instrucción de estos conceptos. De esta forma, este artículo ofrece un análisis exhaustivo de dificultades de entendimiento, recomendaciones basadas en investigación y un examen disponible en el apéndice que pueden ser empleados por investigadores del área de la enseñanza de la física, y por profesores que enseñen el tema de gráficas de cinemática en cursos de física en países hispanohablantes.
The “Test of Understanding of Graphs in Kinematics (TUG-K)”, is the most important multiple-choice test designed to date to evaluate the understanding of university students in kinematics graphs. In this study, we present a significant modification of this test in Spanish. We administered the test to 124 students who finished a mechanics-based course in a private Mexican university. The four objectives of this article are: (1) to present the test in Spanish and its redesign process, (2) to show that it is a reliable evaluation instrument with adequate discriminatory power, (3) to present a detailed analysis of students’ understanding on the concepts evaluated in the test, and (4) to establish specific recommendations, based on the previous analyzes, for the instruction of these concepts. In this way, this article offers a comprehensive analysis of understanding difficulties, research-based recommendations and the test available in the Appendix that can be used by researchers
in the field of physics education, and by teachers who teach the subject of graphics of kinematics in physics courses in Spanish-speaking countries.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Genaro Zavala, Pablo Barniol, Santa Tejeda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the Revista Mexicana de Física E right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.