La energía es un ente que hace posible la transformación
DOI:
https://doi.org/10.31349/RevMexFisE.21.010208Keywords:
Energy, physics, philosophy, scienceAbstract
Energy. What mysteries does it hide? both for those engaged and for those disinterested in science. The committed use and calculate energy with certainty, and the disinterested only know of its existence. However, both understand and share the same idea: energy is everything, it is life and the universe itself. For those who are indifferent to science, it is enough to understand that it is very important in their daily life, for science students themselves it is enough to know that their existence is of great importance in everything that occupies a volume in space. In today's advanced science courses, energy is a dogma for students and a riddle for educators; however, it is a phenomenon used with great certainty of its existence and with small uncertainties in its evaluation. However, to this day it is known that it is something abstract and it is difficult, or impossible to define, understand or simply explain what energy is, but we know that it is real, it exists and governs everything that surrounds us. In the present work a concept of energy is proposed from the philosophical point of view, supported more as a real entity and nothing imaginary.
Energía. ¿Qué misterios esconde? tanto para los comprometidos como para los desinteresados en la ciencia. Los comprometidos, utilizan y calculan la energía con certeza, y los desinteresados sólo saben de su existencia. Sin embargo, ambos entienden y comparten la misma idea: la energía lo es todo, es la vida y el universo mismo. Para los que indiferentes en la ciencia, basta con entender que es muy importante en su vida diaria, para los propios estudiantes de ciencias basta con saber que su existencia es de gran importancia en todo lo que ocupa un volumen en el espacio. En los cursos de ciencia avanzada de hoy, la energía es un dogma para los estudiantes y un enigma para los educadores; sin embargo, es un fenómeno utilizado con gran certeza de su existencia y con pequeñas incertidumbres en su evaluación. Sin embargo hasta el día se sabe que es algo abstracto y es dificil, o imposible de definir, entender o simplemente explicar qué es la energía, pero sabemos que es real, existe y gobierna todo lo que nos rodea. En el presente trabajo se propone un concepto de energía desde el punto de vista filosófico, sustentado más como un ente real y nada imaginario.
References
R. P. Feynman, The Feynman Lectures on physics, Leighton and Sands, (New millennium edition, vol 1, New York 2010), pp 4-3
O. de Melo, Energías, Rev. Cub. Fis. 25 (2008) 13, www.fisica.uh.cu/biblioteca/revcubfi/index.htm
A. González, El concepto “energía” en la enseñanza de las ciencias, Revista Iberoamericana de Educación, ISSN: 1681-5653, p. 1-6
Holliday-Resnick, Fundamentals of Physics, 10th Ed. (Ed. Wiley). P. 151
P. E. Tippens, Física y Aplicaciones, 7a Ed. (McGraw Hill) P. 158
Serway-Jewett, Física para Ciencias e ingeniería, 7a Ed. (Ed. Cengage Learning, Vol 1) P. 166
F. Rubio, Física Conceptos Básicos, 3a Ed. (Ed. Interinsular Canarias. S.A. 1985) P. 77
Sear y Zemansky, Física Universitaria, 13a Ed. (Vol 1, Ed. Pearson) P. 177
P.-Roger, Physics, (Ed. OpenStax High School, 2020) P. 280. ISBN-13 978-1-975076-51-1
S.-Vuille, College Physics, 9a Ed. (Ed. Cengage Learning, 2012) P. 125. ISBN-13: 978-0-8400-6206-2
I. M. Sefton, “Understanding Energy”, ResearchGate , M Sc Lecturer at The University of Sydney, Australia, 2015
https://www.researchgate.net/publication/242589441_Understanding Energy
S.-Arslan, Aysegul. “Cross-Grade Comparison of Students Understanding of Energy Concepts.” Journal of Science Education and Technology, 19 (2010)303, http://www.jstor.org/stable/40607105
R. Lancor, Using metaphor theory to examine conceptions of energy in biology, chemistry, and physics. Science Education, 23 (2014) 1245
D. Colonnese, P. Heron, M. Michelini, L. Santi, and A. Stefanel, “A vertical pathway for teaching and learning the concept of energy”. Review of Science, Mathematics and ICT Education, 6 (2012) 21
M. Bunge, La Energía entre la física y la metafísica, Revista de Enseñanza de la Física 12 (1999) 53
I. Miralbell, “La teoría aristotelica de la abstracción y su olvido moderno” Sapientia, Fasc. 223, LXIII (2008) 6. http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/revistas/teoria-aristotelica-abstraccion-olvido-moderno.pdf
A. Bascuñán Blaset, Bases históricas sobre materia, masa y leyes ponderales. Journal of the Mexican Chemical Society 43 (1999) 171, https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=47543505
Real Academia Española: Diccionario de la lengua española, 23a ed., Fecha de la consulta 2 de agosto. Versión 23.6, https://dle.rae.es
R. Corazón González, “La idea de ente. El objeto de la metafísica en la filosofía de Leonardo Polo”, Cuadernos de Pensamiento Español, (2014) P. 27. ISBN: 978-84-8081-415-7
M. Astacio, “La Identidad Filosófica del Individuo (Visión Tomista)”, Journal A, Parte Rei, 17 (2001)
M. Heidegger, ¿Que es metafísica?, (Lección pública inaugural sostenida el 24 de Julio de 1929 en el Aula de la Universidad de Friburgo de Brisgovia), César Urrutia Núñez Universidad de Chile Facultad de Filosofía y Humanidades Departamento de Filosofía, 1976
J. Ferrater Mora, “Diccionario de filosofía, Tomo I A-K”, (Editorial Sudamericana Buenos aires, 1979) P. 528
M. Carolina Alvarez, Kant y las entidades inobservables de la filosofía natural a la ciencia natural. Editorial EPISTEME NS, 36 (2016) 1-17
E. Borrego, Tomás de Aquino, El ente y la esencia. Pensamiento. Revista de Investigación e Información Filosófica, 60 (2016) https://archive.org/details/el-ente-y-la-esencia/page/n3/mode/2up
M. Pergola y L. Galagovsky, “Estudio didáctico-epistemológico sobre la relación entre los modelos de respiración celular y de combustión”, ´ Revista de Educacion en Biología 23 (2020)
A. G. Monroy-Gamboa, y A. -Castañeda, Los gases, el combustible de la vida, Columna Somos Mamíferos. (Agencia Iberoamericana para la Difusión de la Ciencia y la Tecnología. S. T. 2022), https://www.dicyt.com/noticias/los-gases-el-combustible-de-la-vida
R. P. Wladlyslaw, “Funcionamiento de motores de combustión interna”, Editorial Universidad Autónoma de Nuevo León, Instituto de Técnicas de Producción Linares, N. L. México 1984
R. Stone, Introduction to Internal Combustion Engines, 2a Ed. (editorial Macmillan Press LTD. 1992)
J. C. Leonardo Picos, Carlos Martínez, Historia del concepto Calor, Lat. Am. J. Phys. Educ. 16 (2022)
https://www.fio.unicen.edu.ar/usuario/segumar/Laura/material/Qu%EDmica%20del%20Fuego.pdf
D. Martín Reina, Fusión nuclear de las estrellas a la tierra, ¿Cómo ves?, Revista de divulgación de la ciencia de la Universidad Nacional Autónoma de México, A no 16, No 190, P. 10-15
M. Moreno, J. del Río, J. Prat, R. Sitjar, y N. Carreras, Energía Nuclear de Fusión y el proyecto Intellect: Una introducción. Instrumentation Viewpoint-17- Winter 2014. P. 36
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Manuel Alvarado Reyes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the Revista Mexicana de Física E right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.